Wij passen onze dienstverlening in deze tijden continu aan! Hoe? Klik hier.
Zoek binnen Vitis Welzijn

In coronatijd staan de vrijwilligers van Vitis niet stil, maar staan nog steeds klaar voor een ander. Hoe? Dat vertellen wij graag!

Onvoorwaardelijke inzet van Vitis vrijwilligers

Veel reguliere diensten en activiteiten van Vitis Welzijn zien er in coronatijd anders uit en er zijn zelfs nieuwe diensten ontwikkeld. Zo bieden we veel telefonisch advies, zoals door de welzijnsadviseurs, bieden we nu online cursussen aan en zijn de jongerenwerkers vooral via Whatsapp en via digitale kanalen in contact met de jongeren. Belmaatjes is een dienst die ontwikkeld is in coronatijd en VitisOnline hebben we geïntroduceerd! En... de Vitis vrijwilligers blijven zich onvoorwaardelijk inzetten! De vrijwilligers bieden bijvoorbeeld telefonische begeleiding bij de Wooncoach, Buurtbemiddeling en Thuisadministratie. Vele vrijwilligers hebben zich aangemeld als Belmaatje en jongeren gaan als Vrijwillig Trainee 'coronaproof' aan de slag! Hieronder delen we graag wat voorbeelden van Vitis vrijwilligers in coronatijd.

Vrijwilligers van De Vereeniging; belangrijk schakel tussen deelnemers en coördinatoren

Esther Vreugdenhil, coördinator van De Vereeniging vertelt;
Bij De Vereeniging zijn we sinds 1 april gestart met Belmaatjes: vrijwilligers zijn gekoppeld aan een aantal deelnemers van de eigen groep, en soms ook nog een paar van een andere groep, waarmee zij wekelijks belcontact hebben. Dit wordt zeer gewaardeerd door de deelnemers; zij kunnen hun verhaal en hun zorgen even kwijt, er is tijd en aandacht voor wat speelt bij de mensen en bij een eventuele hulpvraag wordt hier actie op ondernomen. Er is wekelijks terugkoppeling van de vrijwilligers naar de coördinatoren, de eventuele hulpvragen worden door hen doorgezet. Een goed draaiend team van betrokken mensen waarin het welzijn van onze deelnemers voorop staat!

De vrijwilligers zijn dus ontzettend belangrijk als schakel tussen de deelnemers en de coördinatoren, zij kennen de deelnemers het beste! Zo houden we contact en blijven we betrokken en op de hoogte van wat er speelt en hoe het met de deelnemers gaat. We kunnen snel inspelen op eventuele hulpvragen en houden een vinger aan de pols in deze roerige tijden!  Ook voor de vrijwilliger zijn deze gesprekken van persoonlijke meerwaarde; Zij halen hier voldoening uit en vinden het fijn echt een verschil te kunnen maken voor de senior. De gesprekken bieden voor zowel de vrijwilliger als voor de deelnemer hernieuwd contact met nieuwe gespreksonderwerpen. Men leert elkaar nog beter kennen! Een win-win situatie in deze lastige periode!

Maatjes onmisbaar, ook in coronatijd

Florine Wilbrink, coördinator Westlandse maatjes aan het woord;
Mensen die eenzaam of kwetsbaar zijn, voelen zich vaak beter na 1-op-1-contact. Een maatje is een vrijwilliger bij Vitis Welzijn die een Westlandse inwoner regelmatig opzoekt door thuis af te spreken en of samen wat te ondernemen. Samen naar buiten, wat drinken, een praatje, leuke en praktische dingen doen of eropuit gaan. Door corona kan er geen bezoek meer plaatsvinden maar gelukkig kan er nog een heleboel wel in het onderhouden van contact!

Er wordt gebeld, er worden kaartjes gestuurd, bloemetjes of planten gebracht, maaltijden bezorgd, er vinden tijdschriften uitwisselingen plaats (zonder contact uiteraard) en er worden praktische vragen gesteld; zoals: lukt het met de boodschappen? En komt diegene nog wel goed de dag door? Is er misschien behoefte aan wat vaker telefonisch contact? We hebben hierin al mooie verhalen en ervaringen mogen vernemen. Zoals onverwacht mooie gesprekken die plaatsvinden tussen het maatje en degene met dementie. En ook de mantelzorgers vinden het fijn dat iemand regelmatig even vraagt hoe het gaat.

Ik deel graag nog een mooi voorbeeld van een contact tussen een deelnemer en maatje dat net gestart was. Ze hadden elkaar na de kennismaking één keer gezien en hadden een hele fijne klik. Nu bellen ze elkaar en is de vrijwilliger pas langs gegaan om een bloemetje neer te zetten bij de deur en op een afstand even met elkaar te praten. De vrijwilliger maakte zich zorgen omdat de deelnemer er niet zo goed uitzag en aangaf veel in bed te zijn. Vervolgens hebben ze afgesproken in een park in de buurt van de deelnemer, waar twee bankjes op gepaste afstand staan en hebben ze fijn in de buitenlucht contact gehad. 

Naast de eigen onzekerheid en zorgen die de vrijwilliger zelf ook voelt en ervaart, is er ruimte om toch ook om te kijken naar de ander! Het gevoel dat je er niet alleen voor staat, wat veel Westlanders kunnen ervaren, juist nu, ontstaat door deze momenten van aandacht! En precies hierom waarderen we alle vrijwilligers van de Bezoekdienst dementie en Westlandse Maatjes!

Onder de indruk van flexibele inzetbaarheid Vitis Vrijwilligers!

Rachel van der Kaaij, coördinator van de Financiële Welzijnsdiensten deelt haar ervaringen;
Een mooie ontwikkeling in deze nare tijd is de flexibele inzetbaarheid van de vrijwilligers. De vrijwilligers van de Financiële Welzijnsdiensten zijn direct overgegaan op een andere manier van ondersteuning.  Door het sluiten van de Buurt Informatiepunten en Formulierenbrigade is de wekelijkse vaste aanwezigheid tijdelijk komen te vervallen. De vrijwilligers zetten zich vaak in bij andere initiatieven zoals bijvoorbeeld Belmaatje, maar ook andere vorm van ondersteuning aan de Westlandse inwoner.

De Wooncoaches en Buurtbemiddeling zijn direct overgegaan op telefonische coaching en bemiddeling. Waardoor er geen casussen zijn blijven liggen. Bij de vrijwilligers van de Thuisadministratie zie je dat er mogelijkheden zijn voor het ondersteunen door middel van mail eventueel aangevuld met telefoon. Mooi om de flexibiliteit van alle vrijwilligers te zien en bereidheid om mee te denken of zich in te zetten bij een andere dienst.

 

Liesbeth Koornneef

Liesbeth Koornneef

Directeur / bestuurder Stel hier uw vraag