U bevindt zich hier: Welzijnsdiensten | Buurtbemiddeling Westland

Buurtbemiddeling Westland

 
Buurtbemiddeling is bedoeld om ruziënde buren te helpen bij het vinden van oplossingen voor hun conflict. Dit vindt alleen plaats als beide buren bereid zijn met elkaar naar een oplossing te zoeken.  

Goede buren
Goed contact met de buren vinden veel mensen belangrijk. Rekening met elkaar houden is daarbij de basis. Meestal gaat het prima, maar soms is naast elkaar wonen lastig. Zeker in de zomer, als iedereen vaker buiten is en de buren goed hoorbaar zijn. Een rokende barbecue, luidruchtige gasten, gillende kinderen. Soms is dat een probleem. Gelukkig kunt u daar zelf veel aan doen. Ga het gesprek aan met uw buren én blijf vooral in gesprek.

Als buren er samen niet uitkomen

Het is soms moeilijk buren aan te spreken op gedrag dat u hinderlijk vindt. Bent u het gesprek aangegaan en komt u er zelf toch niet uit met de buren? Buurtbemiddeling Westland kan de helpende hand bieden. Bij buurtbemiddeling helpen onafhankelijke en speciaal opgeleide vrijwilligers u en uw buren weer met elkaar in gesprek te komen. Én goede afspraken te maken. Dit werkt het best in een vroeg stadium en bij niet al te ernstige problemen. Buurtbemiddelaars wonen in de buurt maar kennen de betrokken buren niet persoonlijk. 

Professionele en betrokken vrijwilligers
De vrijwillige buurtbemiddelaars zijn betrokken, bieden een luisterend oor en hebben een positieve houding. Zij krijgen een professionele training om dit mooie werk goed onder de knie te krijgen. Zij werken in de praktijk altijd in tweetallen en worden ondersteund door een coördinator. 


Hoe werkt Buurtbemiddeling Westland?
U kunt zelf contact opnemen met Buurtbemiddeling Westland of er vindt een doorverwijzing plaats via bijvoorbeeld een sociaal makelaar of een welzijnsadviseur. Een team van twee buurtbemiddelaars komt bij u langs. Samen met u bekijken zij op welke wijze u het contact met uw buurtgenoten kunt verbeteren en de leefbaarheid onderling kunt herstellen. Vaak gaan zij samen met u en uw buren in gesprek. Buurtbemiddeling gaat stap voor stap en niet sneller of verder dan u zelf wilt. Alle informatie blijft vertrouwelijk. Soms blijken een of twee stappen al voldoende te zijn om een oplossing te vinden.


Stappenplan
1 – telefonisch gesprek met coördinator over de situatie en de mogelijkheden
2 – persoonlijk gesprek met twee buurtbemiddelaars
3 – wanneer u dat wilt, gaan de bemiddelaars in gesprek met uw buren
4 – een gezamenlijk gesprek o.l.v. de bemiddelaars op een neutrale plek
5 – telefonische nazorg


Contact Buurtbemiddeling Westland
Voor meer informatie of vrijblijvend advies kunt u contact opnemen met de coördinator Buurtbemiddeling Westland, buurtbemiddeling@vitiswelzijn.nl, 0174 - 630358 of www.buurtbemiddelingwestland.nl. Er zijn geen kosten verbonden aan Buurtbemiddeling Westland. 


Buurtbemiddeling werkt!
Vrijwel altijd ervaren buren na een bemiddelingsgesprek minder spanning en meer ruimte om elkaar aan te spreken.



Buurtbemiddeling Westland van start


Twee Westlandse stichtingen di... 12-dec-2017    Jaarlijks worden de Meer dan Handen Vrijwilligersprijzen uit... Lees verder 
  Meer nieuws